Управление на европроекти управление на европроекти
Инструменти

Защо защитата на платено съдържание от AI ботове е трудна задача

Хората са използвали ChatGPT на OpenAI, за да заобиколят платените стени на издателите. Така че как издателите могат да защитят абонаментния си бизнес от генеративни чатботове с изкуствен интелект, които изсмукват съдържанието им само за абонати?

Digiday провери издателите, компаниите за управление на платени стени и консултантите, за да разбере, и техните отговори до голяма степен се свеждат до необходимостта създателите на чатботове с генеративен изкуствен интелект да сигнализират, когато се опитват да получат достъп до съдържанието на издателите, така че издателите да могат да ги третират подобно на търсачките за съдържание.

Генеративните чатботове с изкуствен интелект като ChatGPT на OpenAI работят по подобен начин на ботовете на търсачките, които обхождат и събират информация от сайтове, за да ги показват в резултатите от търсенето. Докато OpenAI спря тази функция миналия месец, Bard на Google и Bing на Microsoft все още не са изключили официално възможността на бота да прави това.

Издателите могат да изключат способността на ботовете да обхождат съдържанието им, но е трудно да се разграничат ботовете на AI от тези, идващи от търсачки като Google, които позволяват на страниците да се индексират и да се появяват в резултатите от търсенето.

-25% ОТСТЪПКА ОТ ХОСТИНГ jump.bg намаление

„Ако флагът DNC (do not crawl) е зададен от издател, но спазването му не е задължително, е малко вероятно да спре [large language models] от обхождане на уебсайтове“, казва Арвид Чивжел, управляващ директор в практиката за цифрово консултиране на Mather Economics. „Доколкото ми е известно, не съществува унифициран стандарт за „не обхождай“, нито пък някаква технология [available] на пазара за селективно блокиране на обхождащи устройства.“

За да разберем инструментите, с които разполагат издателите, първо трябва да разгледаме двата основни механизма за предоставяне на платена стена: Базираните на JavaScript платежни стени и платежните стени, изградени на базата на мрежа за доставка на съдържание (CDN).

  • Базираните на JavaScript платежни стени работят чрез зареждане на страницата на устройството на читателя и след това чрез наслагване на изскачащ прозорец, който изисква от читателя да влезе, за да прочете повече. Това е механизъм за доставка, подобен на наслагването на реклама върху страницата.
  • CDN работи, като зарежда страницата на отделен сървър и не позволява на страницата да се зареди на устройството, докато читателят не влезе в системата. Примери за CDN са Cloudflare и AWS, както и Zephr на Zuora, която е изградила свой собствен CDN.

CDN е по-силен срещу ботове с изкуствен интелект, но все още не е ясно дали може наистина да ги блокира, според две компании за управление на платени стени.

Технологията за платени стени „теоретично би могла да блокира достъпа на AI-краулер… Това обаче би разчитало на организациите, които използват AI, да маркират своите краулери като такива – например да използват постоянен и известен IP адрес [and] а не да го променят“, каза Феликс Данчак, старши директор „Абонамент“ в Zephr, платформа за абонамент, собственост на доставчика на абонаментни технологии Zuora.

Платформата за платени стени Piano разработва продукт, наречен Edge Experience, който може да блокира съдържанието в CDN. Той ще стартира в бета версия с около пет клиента през следващия месец. [Editor’s note: Piano is a contracted vendor with Digiday.] Техният CDN ще може да блокира и генеративното обхождане с изкуствен интелект, „стига клиентът да може да идентифицира потребителския агент, който иска да блокира за този конкретен обхождащ компютър“, каза Майкъл Силберман, вицепрезидент по стратегията на Piano.

Лицата, интервюирани за тази история, заявиха, че е необходим единен подход от страна на издателите срещу AI bot crawlers. Един от примерите би бил подписването на споразумения с компании за генеративен изкуствен интелект като OpenAI, за да им се позволи да лицензират съдържание, като това, което AP подписа с OpenAI миналия месец.

Най-добрият начин за наблюдение на AI crawlers е чрез анализиране на трафика на ботове, каза Мат Боги, главен директор по технологиите и продуктите в The Philadelphia Inquirer. The Inquirer има измервана платена стена и твърда платена стена за премиум съдържание. Той отказа да сподели дали платената стена на Inquirer е изградена на JavaScript или на CDN.

Тъй като е трудно да се проследи откъде идват ботовете, издатели като Inquirer търсят „огромен скок в заявките от малък брой IP адреси или от един IP адрес“ като червен флаг, каза Боги. „Но това определено е трудно да се направи в реално време… Често в рамките на един ден тези неща остават незабелязани“, добави той.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button